jueves, 24 de octubre de 2013

De què s’alimenten?

Avui, mentre estàvem observant què feien i com nadaven les nostres tortugues, ens hem sorprès al veure la seva reacció quan les dues han volgut menjar a l’hora. (Altres vídeos: 1, 2, 3)

Les tortugues tenen sempre un petit forat on els deixem el menjar i també tenen petits trocets a l’aigua, ja que alguns són massa durs i necessiten estovar-se.

Com heu pogut observar al vídeo, tenien força gana! La seva alimentació es basa en petits grans de cereals, peixos, altres animals aquàtics i altres productes derivats.



Mentre les miràvem, ens hem plantejat algunes hipòtesis. Què deuen menjar en el seu medi natural? Sabem que les tortugues són carnívores així que pensem que es deuen alimentar de petits insectes aquàtics i també d’alguns vegetals.

Però llavors, tenint en compte  la cadena alimentària, poden ser elles menjades també per algun altre animal? Hem estat parlant i hem arribat a la conclusió que, com que les tortugues tenen una closca molt dura, només poden ser menjar per a animals molt més grans que elles, com per exemple els taurons, les balenes...

Un cop, arribats aquest punt, ens vam plantejar com devien digerir l’aliment, devien tenir el seu aparell digestiu semblant al nostre? Com és el seu interior? Realitzen les mateixes funcions vitals que les nostres? Fa el menjar el mateix recorregut? Gracies a les observacions que hem anat realitzant, vam pensar que no serien gaire diferents a nosaltres.



Després de debatre-ho, vam buscar la informació sobre l’anatomia de les tortugues per tal de contrastar el que pensàvem. La cavitat corporal de gran grandària de les tortugues, especialment de les tortugues d'aigua, conté una gran massa intestinal necessària per digerir materials vegetals i petites criatures marines.

Dimecres passat, vam treballar l'article "Volem criar pollets" de Neus Garriga. Ho hem comparat i hem pensat que podríem realitzar una activitat: "Com deu ser l'interior de les tortugues?" Consistiria en representar plàsticament, de manera lliure i espontània, com s'imaginen que és, i més tard, cada nen explica a la resta de companys què és el que ha representat.
Tot això ajuda a crear un marc comú per a tota la classe que ens serviria de base per a la posterior observació i experimentació.

No hay comentarios:

Publicar un comentario